Windykacja i prawo - blog kancelarii prawnej

adwokata Dariusza Staniszewskiego

 
 

Optymalizacja procesów windykacyjnych w firmie

Windykacja to proces wieloetapowy. Do pewnego stopnia powtarzalny. Szczególnie jeśli chodzi o windykację w sektorze B2B. Z tego powodu w większości przypadków jesteśmy w stanie wyodrębnić szereg procesów, które następnie możemy poddać analizie, a w konsekwencji zoptymalizować. Brzmi to dosyć skomplikowanie, jednak wiele elementów optymalizacji jest stosunkowo prosta do wprowadzenia. W dzisiejszym artykule zajmiemy się właśnie tymi kwestiami. Automatyzacja działań Szablony korespondencji Wzory dokumentów Delegacja wewnątrz firmy Delegacja wszystkich działań na zewnątrz   Automatyzacja działań Pierwszym elementem, który można zoptymalizować jest oczywiście odejście od realizacji każdorazowych działań indywidualnie, każdorazowo od początku i każdorazowo bez planu. Chodzi o automatyzację. Automatyzację rozumianą […]

Przeczytaj cały artykuł

Elementy skutecznego wezwania do zapłaty

Jeśli kolejne prośby spłaty zadłużenia nie przynoszą spodziewanego efektu, dłużnik nie reaguje lub nie realizuje wcześniejszych ustaleń, nasze żądania powinniśmy skierować w bardziej oficjalnej formie. Formie, która stanowi również wstęp do wejścia na drogę sądową. W ten sposób zyskujemy również dodatkowe dowody w przypadku kiedy jednak postępowanie sądowe będzie konieczne. Mowa o wezwaniu do zapłaty. Aby jednak wezwanie do zapłaty było skuteczne, powinno zawierać kilka ściśle określonych elementów (oraz kilka opcjonalnych, które również mogą być pomocne). Część z nich jest oczywista, a o części wielu wierzycieli jednak zapomina (lub zwyczajnie nie wie). Postaramy się uporządkować wiedzę w tej materii i […]

Przeczytaj cały artykuł

5 wskazówek, jak poprawić płynność finansową przedsiębiorstwa

Szczególnie w ostatnim czasie kwestia płynności finansowej stała się jednym z najważniejszych tematów dla wielu przedsiębiorców. Jednym z większych wyzwań, jakie przed nimi stoją są sprawy związane z obsługą zadłużeń względem nich oraz w następstwie tego windykacji należności. W dzisiejszym artykule zaprezentujemy kilka wskazówek, które powinny pomóc w tym temacie. Czym jest płynność finansowa przedsiębiorstwa? Stały monitoring płatności Szybkie reagowanie na występujące opóźnienia Konsekwencja działań Automatyzacja procesów Delegacja windykacji na zewnątrz Czym jest płynność finansowa przedsiębiorstwa? Z dużym uproszczeniu, płynność finansowa firmy to zdolność do spłacania wszelkich bieżących zobowiązań. Nie jest to wbrew pozorom jedynie możliwość uregulowania wszelkich faktur, jakie […]

Przeczytaj cały artykuł

Stres związany z windykacją – jak go minimalizować?

Windykacja należności może być bardzo stresującą czynnością. Dosyć często są to sytuacje związane ze sporem co do wystąpienia długu, negocjacjami, próbami przedłużenia płatności w nieskończoność. Jest to problem szczególnie w małych i średnich firmach, w których nie ma osób zatrudnionych i delegowanych wyłącznie do tego typu działań. Zadaniami z zakresu windykacji zajmuje się właściciel przedsiębiorstwa lub pracownik przez niego asygnowany, którego zakres obowiązków zazwyczaj jest zupełnie inny i który nie jest przygotowany do prowadzenia tego typu działań. Dlaczego windykacja jest tak stresująca? Jak temu przeciwdziałać? Dokumentacja jest niezwykle istotna Odpowiednie przygotowanie do rozmowy Nie przeciągaj i nie odkładaj działań Działanie […]

Przeczytaj cały artykuł

Co zrobić, kiedy dłużnik nie odbiera telefonu?

Dosyć często spotykanym problemem w relacjach z kontrahentami jest chwilowa (bądź dłuższa) utrata możliwości kontaktu z drugą stroną. O ile w przypadku większości relacji handlowych takie sporadyczne niedogodności mogą nie stanowić problemu, o tyle w przypadku kontrahenta, który jest naszym dłużnikiem, może to być powód do zdenerwowania. Nie jest to niczym dziwnym. Celowe uniknie kontaktu przez dłużników jest niestety zjawiskiem powszechnym. W niniejszym artykule zajmiemy się tą kwestią oraz podpowiemy, jak zaradzić takim sytuacjom. Czy telefon to dobra forma kontaktu? Jakie mamy alternatywy? Dlaczego pisemne ustalenia to bezpieczniejsze rozwiązanie? Czy brak kontaktu to zawsze zły znak? Dobre praktyki, o których […]

Przeczytaj cały artykuł