Windykacja i prawo - blog kancelarii prawnej

adwokata Dariusza Staniszewskiego

 
 

Co zrobić, kiedy dłużnik nie odbiera telefonu?

Data aktualizacji: 10 czerwca 2022

Dosyć często spotykanym problemem w relacjach z kontrahentami jest chwilowa (bądź dłuższa) utrata możliwości kontaktu z drugą stroną. O ile w przypadku większości relacji handlowych takie sporadyczne niedogodności mogą nie stanowić problemu, o tyle w przypadku kontrahenta, który jest naszym dłużnikiem, może to być powód do zdenerwowania. Nie jest to niczym dziwnym. Celowe uniknie kontaktu przez dłużników jest niestety zjawiskiem powszechnym. W niniejszym artykule zajmiemy się tą kwestią oraz podpowiemy, jak zaradzić takim sytuacjom.

Czy telefon to dobra forma kontaktu?

W pierwszej kolejności warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy telefon jako forma kontaktu to dobre rozwiązanie. Odpowiedź nie jest oczywista. Z jednej strony telefon znakomicie sprawdza się w przypadku:

  • konieczności ustalenia drobnych kwestii,
  • omówienia spraw, których opisanie mogłoby być trudne lub wymagałoby wielokrotnej korespondencji,
  • utrzymania dobrych relacji z kontrahentem.

Telefon ma jednak kilka istotnych wad:

  • o ile rozmowa nie jest nagrywana, trudno udowodnić jej przebieg i jednoznacznie ustalić poczynione w jej trakcie uzgodnienia,
  • w przypadku szczegółowych ustaleń realizacji zadań wybiegających daleko w przyszłość, istnieje duża szansa, iż niektóre elementy mogą zostać pominięte / zapomniane,
  • forma rozmowy bezpośredniej wymusza na stronach podjęcie jednoznacznych decyzji w przeciągu chwili – w wielu wypadkach może nie być to dobrym rozwiązaniem,
  • w przypadku zadłużenia i realizacji procesu windykacji trudno jest udowodnić czynności, które były wykonywane.

 

Jakie mamy alternatywy?

Szczególnie w przypadku windykacji znacznie lepiej sprawdzi się forma pisemna. Wbrew pozorom w tym zakresie istnieje co najmniej kilka rozwiązań:

  • notatka po spotkaniu podpisana przez obie strony,
  • korespondencja mailowa wraz z potwierdzeniami wysłania / otrzymania wiadomości,
  • korespondencja tradycyjna wraz z dowodami jej nadania,
  • kopie wiadomości SMS lub komunikatorów internetowych,
  • podpisane porozumienia, harmonogramy spłat i inne dokumenty świadczące o podejmowanych czynnościach.

 

Dlaczego pisemne ustalenia to bezpieczniejsze rozwiązanie?

Przede wszystkim pisemne ustalenia znacznie łatwiej udowodnić. Mogą stanowić cenny dowód w przypadku, kiedy windykacja polubowna zawiedzie i konieczne będzie skierowanie sprawy na drogę sądową.

Pisemne ustalenia ułatwiają również komunikacje wewnątrz zespołu. Zwykle podczas ustaleń obecni są przedstawiciele obu stron, nie wszystkie osoby zaangażowane w przedsięwzięcie. Ustalenia w takiej formie skracają czas potrzebny na przekazanie informacji wszystkim zainteresowanym oraz ograniczają do minimum ryzyko nieporozumień.

Forma pisemna pozwala również po czasie wrócić bez przeszkód do dokumentu i sprawdzić raz jeszcze poczynione ustalenia. Szczególnie w przypadku wielu projektów / spraw, szczegóły po czasie mogą umknąć.
 

Czy brak kontaktu to zawsze zły znak?

Brak kontaktu nie zawsze oznacza problemy. Jednak w przypadku wystąpienia zadłużenia, niestety w dużej części przypadków może oznaczać próbę gry na zwłokę dłużnika. Przedłużający się brak kontaktu powinien być dla wierzyciela przynajmniej sygnałem ostrzegawczym i czynnikiem inicjującym inne działania (które można udokumentować).
 

Dobre praktyki, o których warto pamiętać

Warto pamiętać o kilku dobrych praktykach w przypadku kontaktu z dłużnikiem. Oczywiście nie uchroni nas to przed wszystkimi problemami, ale pozwoli na redukcję ryzyka wystąpienia niechcianych sytuacji. Zalecamy:

  • w miarę możliwości ustalenia czynić w formie pisemnej,
  • w przypadku ustaleń telefonicznych, spisać najważniejsze punkty i przesłać mailowo do potwierdzenia dłużnikowi,
  • w przypadku przedłużającego się braku kontaktu, rozpocząć działania innej formie (mailowej lub korespondencji tradycyjnej),
  • gromadzić wszelkie dowody powziętych ustaleń.

 

Czy kancelaria może pomóc w kontakcie z dłużnikiem?

Tak, oczywiście. Kancelaria prawna w zakresie windykacji zajmuje się między innymi kontaktem z dłużnikiem oraz próbą polubownego rozwiązania sporu / odzyskania zadłużenia. Doradza również w sytuacjach kryzysowych. W zakresie windykacji oferujemy:

  • przygotowanie profesjonalnego wezwania do zapłaty,
  • kontakt z dłużnikiem i konsekwentne negocjacje,
  • opracowanie i egzekwowanie realnego programu dobrowolnych spłat,
  • pełną obsługę prawną na wszystkich etapach windykacji,
  • reprezentowanie przed sądem przez adwokatów i radców prawnych,
  • uzyskanie na drodze sądowej tytułu wykonawczego,
  • zabezpieczenie wierzytelności,
  • przygotowanie wniosku egzekucyjnego,
  • wspomagający komornika udział w czynnościach egzekucyjnych.

Sprawdź powiązane z artykułem usługi naszej kancelarii:

Jak bardzo podobał Ci się artykuł?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Bądź pierwszy!

Napisz, co o tym sądzisz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *