Data aktualizacji: 10 czerwca 2022
Dosyć często spotykanym problemem w relacjach z kontrahentami jest chwilowa (bądź dłuższa) utrata możliwości kontaktu z drugą stroną. O ile w przypadku większości relacji handlowych takie sporadyczne niedogodności mogą nie stanowić problemu, o tyle w przypadku kontrahenta, który jest naszym dłużnikiem, może to być powód do zdenerwowania. Nie jest to niczym dziwnym. Celowe uniknie kontaktu przez dłużników jest niestety zjawiskiem powszechnym. W niniejszym artykule zajmiemy się tą kwestią oraz podpowiemy, jak zaradzić takim sytuacjom.
W pierwszej kolejności warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy telefon jako forma kontaktu to dobre rozwiązanie. Odpowiedź nie jest oczywista. Z jednej strony telefon znakomicie sprawdza się w przypadku:
Telefon ma jednak kilka istotnych wad:
Szczególnie w przypadku windykacji znacznie lepiej sprawdzi się forma pisemna. Wbrew pozorom w tym zakresie istnieje co najmniej kilka rozwiązań:
Przede wszystkim pisemne ustalenia znacznie łatwiej udowodnić. Mogą stanowić cenny dowód w przypadku, kiedy windykacja polubowna zawiedzie i konieczne będzie skierowanie sprawy na drogę sądową.
Pisemne ustalenia ułatwiają również komunikacje wewnątrz zespołu. Zwykle podczas ustaleń obecni są przedstawiciele obu stron, nie wszystkie osoby zaangażowane w przedsięwzięcie. Ustalenia w takiej formie skracają czas potrzebny na przekazanie informacji wszystkim zainteresowanym oraz ograniczają do minimum ryzyko nieporozumień.
Forma pisemna pozwala również po czasie wrócić bez przeszkód do dokumentu i sprawdzić raz jeszcze poczynione ustalenia. Szczególnie w przypadku wielu projektów / spraw, szczegóły po czasie mogą umknąć.
Brak kontaktu nie zawsze oznacza problemy. Jednak w przypadku wystąpienia zadłużenia, niestety w dużej części przypadków może oznaczać próbę gry na zwłokę dłużnika. Przedłużający się brak kontaktu powinien być dla wierzyciela przynajmniej sygnałem ostrzegawczym i czynnikiem inicjującym inne działania (które można udokumentować).
Warto pamiętać o kilku dobrych praktykach w przypadku kontaktu z dłużnikiem. Oczywiście nie uchroni nas to przed wszystkimi problemami, ale pozwoli na redukcję ryzyka wystąpienia niechcianych sytuacji. Zalecamy:
Tak, oczywiście. Kancelaria prawna w zakresie windykacji zajmuje się między innymi kontaktem z dłużnikiem oraz próbą polubownego rozwiązania sporu / odzyskania zadłużenia. Doradza również w sytuacjach kryzysowych. W zakresie windykacji oferujemy:
Napisz, co o tym sądzisz