Windykacja wierzytelności – wniosek o wyjawienie majątku w razie bezskutecznej egzekucji

Data aktualizacji: 10 lutego 2015

Bezskuteczna egzekucja to moment w którym wierzyciel zastanawia się co dalej z moimi pieniędzmi i dlaczego komornik nic nie wyegzekwował od dłużnika. Przepisy procedury cywilnej dają wierzycielowi w takiej sytuacji możliwość wystąpienia do sądu z wnioskiem o nakazanie dłużnikowi wyjawienia majątku.

Zgodnie z art. 913 § 1 kpc. „Jeżeli zajęty w egzekucji majątek dłużnika nie rokuje zaspokojenia egzekwowanych należności lub jeżeli wierzyciel wykaże, że na skutek prowadzonej egzekucji nie uzyskał w pełni zaspokojenia swej należności, może on żądać zobowiązania dłużnika do złożenia wykazu majątku z wymienieniem rzeczy i miejsca, gdzie się znajdują, przypadających mu wierzytelności i innych praw majątkowych oraz do złożenia przyrzeczenia według roty: „Świadomy znaczenia mych słów i odpowiedzialności przed prawem zapewniam, że złożony przeze mnie wykaz majątku jest prawdziwy i zupełny”.

Wniosek o nakazanie dłużnikowi wyjawienie majątku składa się w sądzie właściwości ogólnej dłużnika tj. w sądzie rejonowym, właściwym według miejsca zamieszkania lub siedziby dłużnika. Opłata sądowa od wniosku wynosi 40 zł.

Wszczęcie postępowania o wyjawienie majątku przez dłużnika może doprowadzić do wskazania takich składników majątku, które nie zostały dotąd zajęte przez komornika. Jeżeli dłużnik stawi się w sądzie i wyjawi czy posiada i gdzie jakikolwiek majątek podlegający zajęciu to mamy możliwość skierowania do niego egzekucji. Często zachodzi obawa po stronie wierzyciela, że dłużnik który do tej pory uchylał się od egzekucji nie stawi się również w sądzie. W takiej sytuacji gdy dłużnik mimo wezwania, nie stawia się na posiedzenie sądu przepisy przewidują możliwość zastosowania względem dłużnika środków przymusu.

Zgodnie z art. 916 kpc. „Jeżeli dłużnik bez usprawiedliwionej przyczyny nie stawi się do sądu w celu złożenia wykazu lub przyrzeczenia albo stawiwszy się wykazu nie złoży lub odmówi odpowiedzi na zadane mu pytanie albo odmówi złożenia przyrzeczenia, sąd może skazać go na grzywnę lub nakazać przymusowe doprowadzenie oraz może zastosować areszt nieprzekraczający miesiąca, z uwzględnieniem art. 276 § 2. O skutkach tych dłużnik powinien być pouczony w wezwaniu na posiedzenie”.

Dodatkową dolegliwością dla dłużnika wobec którego złożono wniosek do sądu o nakazanie mu wyjawienia majątku jest wpisanie go do rejestru dłużników niewypłacalnych. Zgodnie z art. 55 pkt 3 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym do rejestru niewypłacalnych dłużników wpisuje się z urzędu dłużników, którzy zostali zobowiązani do wyjawienia majątku w trybie przepisów k.p.c. o postępowaniu egzekucyjnym.