Przed zawarciem umowy z kontrahentem każdy przedsiębiorca powinien podjąć przynajmniej podstawowe kroki, aby sprawdzić swojego kontrahenta. Niewątpliwie czynności te będą miały istotne znaczenie w przypadku, gdy w przyszłości zajdzie konieczność wszczęcia windykacji wierzytelności, a niejednokrotnie zapobiegną podjęciu przez przedsiębiorcę niewłaściwych decyzji biznesowych.
Likwidacja firmy, to całkowite, stałe, faktyczne unieruchomienie firmy jako całości. Likwidacja spółki zmierza bowiem do zakończenia dotychczasowej jej działalności. W znaczeniu ekonomicznym ma na celu zamknięcie wszystkich spraw spółki i spieniężenie jej majątku.
Zgodnie z regulacją zawartą o Ustawie o własności lokali, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnoty mieszkaniowe powstają ex lege z chwilą, gdy zostają spełnione ustawowe przesłanki, tzn. gdy co do określonej nieruchomości pojawią się co najmniej dwie osoby, których prawa do lokali reguluje ustawa o własności lokali.
Na wstępie chciałbym wyjaśnić, iż spotykam się ostatnio z częstym pytaniem: „czy według mnie w obecnych realiach rynku każda firma powinna korzystać z pomocy kancelarii prawnej lub przynajmniej dobrego prawnika”. Odpowiedź na to pytanie wydawać by się mogła oczywista, bo jak przyjąć statystycznie, co druga firma w kraju wcześniej czy później wpada w kłopoty prawne, chociażby związane z windykacją długów, nie mówiąc już o bieżących problemach prawnych, związanych z działalnością gospodarczą.
Na wstępie pragnę poinformować, iż omawiane zagadnienie uregulowane jest w ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 141 poz. 1176 z późn. zm.). Przywołana powyżej ustawa kompleksowo reguluje kwestie związane z tzw. sprzedażą konsumencką, tj. sprzedażą rzeczy ruchomej, dokonywaną w zakresie działalności przedsiębiorstwa, osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą.