Windykacja i prawo - blog kancelarii prawnej

adwokata Dariusza Staniszewskiego

 
 

Weryfikacja kontrahenta – 5 dobrych praktyk jak uniknąć późniejszej windykacji

W dobie zatorów płatniczych i znacznego wzrostu zadłużenia firm, coraz bardziej istotną kwestią staje się weryfikacja kontrahentów. Szczególnie w sytuacji, w której opłata za dostarczony towar lub świadczone usługi ma odroczony termin płatności. Dzięki kilku prostym zasadom możemy przynajmniej zmniejszyć szansę, iż nasz kontrahent z Klienta zmieni się w dłużnika. W dzisiejszym artykule zajmiemy się właśnie tą kwestią. 1. Minimalna weryfikacja jest niezbędna 2. Prześledzenie historii w portalach administracji publicznej 3. Opinie na temat firmy 4. Strona internetowa 5. Weryfikacja w praktyce: procedury Dodatkowe kwestia: wywiadownia gospodarcza Dodatkowa kwestia: intuicja Pomoc kancelarii 1. Minimalna weryfikacja jest niezbędna Podstawowa zasada: ufaj, […]

Przeczytaj cały artykuł

Windykacja umowy najmu – protokół zdawczo odbiorczy

Wynajem nieruchomości wiąże się z wieloma formalnościami i kilkoma potencjalnymi problemami. Najczęstszym problemem są nierzetelni najemcy, którzy mogą nie regulować płatności lub pozostawić nieruchomość w złym stanie. Jednym z kluczowych elementów, które mogą uchronić wynajmującego przed stratami finansowymi i przyspieszyć proces odzyskania ewentualnego zadłużenia, jest sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego. Dokument ten pełni istotną rolę zarówno przy rozpoczynaniu najmu, jak i przy jego zakończeniu. Windykacja umowy najmu, dlaczego warto działać szybko? Czym jest protokół zdawczo odbiorczy? Zalety posiadania protokołów Dwa protokoły – przed i po najmie? Jeśli nie podpisano drugiego protokołu Z czego powinien składać się protokół Błędy, których warto uniknąć Pomoc […]

Przeczytaj cały artykuł

Przygotowanie procedury windykacyjnej krok po kroku

Windykacja należności to wbrew pozorom kluczowy proces dla każdej firmy, mający na celu zachowanie stabilności finansowej i unikanie problemów z płynnością. Aby skutecznie przeciwdziałać problemowi nieterminowych płatności i konsekwencjami za tym idącymi, konieczne jest opracowanie jasno określonej procedury windykacyjnej. Jak tego dokonać? Zapraszamy do lektury. Pierwsza procedura? Analiza obecnej sytuacji Analiza dostępnych mechanizmów monitorujących Analiza dostępnych zasobów Outsourcing windykacyjny Ustalenie najważniejszych etapów Określenie ram czasowych Przygotowanie szablonów Stworzenie systemu mierzącego postępy Ustalenie terminów aktualizacji procedury Pomoc kancelarii prawnej Zobacz również wersję video Pierwsza procedura? Jeśli jest to pierwszy raz kiedy podchodzimy do tematu procedury windykacyjnej, warto poświęcić na ten proces […]

Przeczytaj cały artykuł

Obsługa prawna nowej działalności gospodarczej w 2025 roku

Rozpoczynając działalność gospodarczą na początku kompletujemy niezbędne dla naszej firmy narzędzia i usługi. Wybieramy biuro, sprzęt, rekrutujemy pracowników. Bierzemy pod uwagę potrzebę podjęcia współpracy z księgowym, informatykiem. Wiele spraw zakładamy, że przynajmniej na początku wykonamy jednak sami. Jak np. umowy czy przejście procedur związanych ochroną danych osobowych. Szybko okazuje się jednak, że spraw jest bardzo dużo i są znacznie bardziej skomplikowane niż myśleliśmy. W rezultacie część kwestii jest pomijana lub wykonana nienależycie. Może to doprowadzić do nieprzewidzianych problemów już na starcie działalności. Wiele z tych spraw mogłoby by być rozwiązanych od razu, zanim stworzy się problem, poprzez podjęcie współpracy z […]

Przeczytaj cały artykuł

5 zmian w strategii windykacyjnej na 2025 rok

Początek roku to idealny moment na wprowadzenie korekt w procedurach. Również tych związanych z windykacją. Dysponując już pełnymi danymi z poprzedniego roku, możemy dokonać analizy całości działań oraz ich efektów. Niniejszy artykuł przedstawia pięć zmian, które warto rozważyć i które mogą zwiększyć skuteczność windykacji. Analiza sytuacji w poprzednim roku Ustalenie konkretnych terminów działań Alokacja zasobów – zmiana podejścia na realne Scenariusze działań Automatyzacja części procesów Outsourcing usług Kontakt z kancelarią   Analiza sytuacji w poprzednim roku Przed wprowadzeniem zmian w strategii warto przeanalizować miniony rok. Co istotne warto skupić się nie tylko na liczbach (odzyskanych należnościach, kosztach windykacji, średnim czasie […]

Przeczytaj cały artykuł