Windykacja i prawo - blog kancelarii prawnej

adwokata Dariusza Staniszewskiego

 
 

Dyrektywa cyfrowa – najważniejsze kwestie

Data aktualizacji: 24 marca 2023

Początek roku przyniósł wiele zmian w przepisach. Na szczególną uwagę zasługuje szereg zmian dotyczących kwestii szeroko pojętego prowadzenia działalności w Internecie. Od 01.01.2023 obowiązują trzy nowe dyrektywy: Omnibus, towarowa i cyfrowa. W niniejszym artykule zajmiemy się tą ostatnią.

Czym jest dyrektywna cyfrowa?

Dyrektywa cyfrowa dotyczy szeroko pojętych usług cyfrowych takich jak:

  • e-booki,
  • aplikacje mobile,
  • pliki video i streaming,
  • pliki audio i podcasty,
  • programy komputerowe,
  • kursy i szkolenia w formie cyfrowej,
  • newslettery.

 

Od kiedy obowiązuje?

Dyrektywa cyfrowa weszła w życie 01.01.2023 roku. Oznacza to, iż już obowiązuje, a wszystkie podmioty oferujące w/w usługi cyfrowe (oraz inne wynikające z dyrektywy), są zobowiązane do dostosowania się do jej zapisów.
 

Najważniejsze kwestie, których dotyczy dyrektywa

Najważniejsze kwestie, których dotyczy dyrektywa:

  • tworzenie, przetwarzanie i przechowywanie materiałów cyfrowych (e-booków, aplikacji czy plików audio/video),
  • publikacja oraz zasady udostępniania materiałów cyfrowych również przy użyciu platform streamingowych czy publikujących materiały audio lub video,
  • kwestie dotyczące opłaty za materiały cyfrowe w formie przekazania danych osobowych,
  • kwestie dotyczące reklamacji materiałów cyfrowych oraz przeniesienia odpowiedzialności za udowodnienie zgodności przedmiotu umowy (usługi cyfrowej) z umową na sprzedawcę.

 

Jak należy dostosować się do zmian?

Zakres koniecznych zmian jest dosyć szeroki z uwagi na fakt, iż dyrektywa dotyczy nie tylko samych materiałów cyfrowych, ale również kwestii ich udostępniania, płatności oraz opieki posprzedażnej. W przypadku tworzenia i sprzedaży materiałów cyfrowych z pewnością zmian będą wymagały m.in.:

  • zasady sprzedaży lub udostępnienia danych materiałów cyfrowych,
  • procedury obsługi reklamacji,
  • polityki prywatności w zakresie zbieranych danych osobowych będących zapłatą za towar (np. w przypadku newslettera),
  • zasady udostępniania materiałów cyfrowych na zewnętrzne platformy (zarówno streamingowe jak Youtube czy Twitch.tv, jak również szkoleniowe takie jak Udemy, czy Shillshare).

 

Czy pomoc kancelarii prawnej jest niezbędna?

Oczywiście zmiany można wprowadzić we własnym zakresie. W wielu wypadkach warto jednak przeanalizować sytuację i zastanowić się, czy pomoc kancelarii prawnej nie będzie lepszym rozwiązaniem.

Warto wziąć pod uwagę m.in.:

  • ocenę ryzyka błędnego wdrożenia dyrektywy i konsekwencji tych błędów pod kątem relacji z Klientami,
  • kosztów czasowych poświęconych na samodzielną analizę sytuacji i wprowadzanie zmian,
  • oszacowanie kosztów ewentualnych kar w przypadku błędnego wdrożenia lub niepełnego wdrożenia dyrektywy,
  • konieczności powiązania wdrożonych rozwiązań również z innymi nowymi dyrektywami.

Sprawdź powiązane z artykułem usługi naszej kancelarii:

Jak bardzo podobał Ci się artykuł?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Bądź pierwszy!

Napisz, co o tym sądzisz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *