Data aktualizacji: 2 maja 2025
Dobre przygotowanie i przeanalizowanie pod kątem aktualnie obowiązujących przepisów wszelkiego rodzaju umów to jedno z pierwszych wyzwań, na które napotykają przedsiębiorcy rozpoczynający własną działalność. Co ciekawe, okazuje się również, iż w wielu przypadkach problem poprawnie skonstruowanych umów dotyczy również firm z wieloletnim stażem. Zarówno tych małych, jak i znacznie większych. W niniejszym artykule postaramy się przybliżyć podstawowy proces tworzenia dobrej umowy, wskażemy kilka zasadniczych kroków oraz odpowiemy na najczęściej zadawane pytania. Podpowiemy również, czego warto unikać.
Zacznijmy zatem krok po kroku od stworzenia podstawowej umowy.
Pierwszym i najważniejszym elementem jest dobre określenie rodzaju umowy. Znaczna część umów, w zależności od typu, posiada zestaw niezbędnych elementów i warunków. Często są one wskazane w przepisach stworzonych wyłącznie na potrzeby tego konkretnego rodzaju. Przykładowe typy umów:
Rodzajów umów określonych w przepisach jest znacznie więcej. Warto dokładnie przeanalizować z jakim rodzajem umowy mamy do czynienia. Jest to bardzo istotna kwestia, ponieważ w zależności od rodzaju umowy mogą mieć zastosowanie różne przepisy prawa. Co istotne, nie chodzi jedynie o przepisy wynikające z polskiego ustawodawstwa, ale również przepisów europejskich. Istotne mogą okazać się również wytyczne oraz specyficzne interpretacje wskazywane przez instytucje odpowiedzialne za nadzór.
Oznaczenie stron umowy to również bardzo ważny element. Istotną kwestią w tym przypadku jest nie tylko określenie samych stron, ale również reprezentantów upoważnionych do działania w imieniu stron oraz odpowiednie udokumentowanie możliwości tejże reprezentacji. W przypadku działalności gospodarczych najczęściej reprezentantem jest osoba prowadząca tę działalność (choć może być również pełnomocnik). W przypadku spółek prawa handlowego sytuacja może być bardziej skomplikowana. Często jest to Zarząd (lub Członek Zarządu, jeśli jest uprawniony do samodzielnej reprezentacji) bądź Prokurent.
Niezwykle istotną kwestią jest również określenie, czy mówimy o umowie B2B, czy B2C. Pamiętajmy, iż w przypadku umów zawieranych z konsumentami (w świetle prawa), musimy spełnić szereg dodatkowych obowiązków wynikających zarówno z przepisów krajowych, jak i europejskich. Warto pamiętać również, iż w ostatnich latach weszło w życie szereg dyrektyw regulujących kwestie dotyczące np.:
Istota umowy – określenie czego tak naprawdę dotyczy umowa. Jest to również punkt wyjścia do określania:
W zasadzie każdy kolejny punkt w swej treści pośrednio lub bezpośrednio odnosi się do przedmiotu umowy. Istotne, aby punkt ten opisywał przedmiot umowy w sposób konkretny jednak krótki. Doprecyzowaniem szczegółowych warunku zajmiemy się w kolejnych punktach umowy.
Sedno każdej umowy. Im dokładnie określimy warunki umowy, im więcej szczegółów doprecyzujemy, tym umowa będzie lepsza. Sprecyzowane warunki umowy mają wiele zalet:
Przykładowe warunki, które należy wziąć pod uwagę:
Bardzo istotny element umowy, który nie powinien sprowadzać się do pojedynczego zapisu, ale dokładnie określać:
Jest to ostatni element umowy, który jednak nie powinien być lekko traktowany. W tej części powinniśmy zawszeć szereg ważnych informacji:
Powyższe kroki pozwolą oczywiście na stworzenie podstawowej wersji umowy. Warto jednak pamiętać również o kilku innych kwestiach związanych z umowami:
Napisaliśmy wiele na temat tego, co warto zawrzeć w umowie. Zajmijmy się teraz kwestiami, których warto unikać. Poniżej kilka wskazówek:
Jest to pytanie, które często się pojawia. W dobie dziesiątek szablonów umów w Internecie, podstawowa umowa wydaje się sprawą dosyć prostą. Teoretycznie tak jest. W praktyce niestety bywa różnie. Co najmniej z kilku powodów:
Najczęściej tak. Jeżeli bierzemy pod uwagę stworzenie szczegółowej umowy dostosowanej do konkretnego produktu lub usługi, wymaga to nie tylko wiedzy prawniczej, ale również:
Tak, oczywiście. Kancelarie prawne najczęściej mają taką usługę w swojej ofercie. Nie inaczej jest w naszym przypadku. Można tego dokonać zarówno jako pojedyncze zlecenie, jak i w ramach jednego z pakietów stałej obsługi prawnej. Szczegółowe informacje w tej kwestii można uzyskać:
W przypadku konieczności częstego tworzenia zróżnicowanych umów dla wielu kontrahentów, warto przede wszystkim rozważyć nawiązanie stałej współpracy z kancelarią prawną rozliczanej na podstawie stałej miesięcznej opłaty. Koszty takiej współpracy zależą od zakresu obowiązków oraz wielkości podmiotu:
Napisz, co o tym sądzisz