Wynagrodzenie wspólników sp. z o.o. bez potrącenia 9% składki ZUS

Data aktualizacji: 4 marca 2022

Chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na fakt, iż w związku z ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw tzw. ustawą ,,polski ład”, zmianie uległo kilka istotnych kwestii, które dotyczą także spółek.

9% składki zdrowotnej od wynagrodzenia zarządu

W związku ze zmianą ustawy od stycznia 2022 roku wynagrodzenie osób z zarządu zatrudnionych w spółce na podstawie umowy o pracę lub na zasadzie powołania będzie potrącane o 9% z tytułu składki zdrowotnej. Składkę potrącać będzie spółka, która musi również do 7 stycznia 2022 roku zgłosić członków zarządu do ZUS.

Art. 176 KSH pomocny dla wspólników sp. z o.o.

Sposobem na ,,uniknięcie” tego zobowiązania jest rozwiązanie zwarte w art. 176 KSH.

Artykuł ten dotyczy wspólników, którzy to zazwyczaj są członkami zarządu. Na podstawie art. 176 KSH można zobowiązać wspólnika do powtarzających się świadczeń niepieniężnych. Za świadczenia wspólnikowi przysługuje wynagrodzenie, które nadal będzie opodatkowane, lecz nieoskładkowane. W związku z tym wynagrodzenie nie będzie potrącane o 9% z tytułu składki na ZUS.

Artykuł 176 kodeksu spółek handlowych to interesująca alternatywa dla członków zarządu, którzy nie chcą płacić składki zdrowotnej, a są też wspólnikami spółki. Wynagrodzenie za świadczenia na jej rzecz określone w umowie spółki nadal będzie nieoskładkowane. Jest bowiem kwalifikowane do tzw. przychodów z innych źródeł, a one nie podlegają ubezpieczeniu. Mówiąc najprościej, członkowie zarządu będący wspólnikami mogą „przerzucić” wynagrodzenie z jednego tytułu na drugi i uniknąć opłacania składki zdrowotnej.

W jaki sposób wprowadzić zmiany

W celu zastosowania powyższego rozwiązania, niezbędnym będzie przeprowadzenie zmiany umowy spółki poprzez dodanie zapisu dotyczącego świadczeń niepieniężnych wspólnika. Obowiązek taki może być nałożony uchwałą wspólników w trybie zmiany umowy spółki. Uchwała wspólników, nakładająca obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, bez zmiany umowy spółki, nie jest objęta reżimem odpowiedzialności wobec spółki według art. 176 KSH. Uchwała dotycząca zmiany umowy spółki, w przedmiocie nałożenia na wspólnika obowiązku świadczenia niepieniężnego, wymaga zgody danego wspólnika, ponieważ zwiększa jego świadczenia (art. 246 § 3 KSH). Zmiana umowy spółki wymaga notarialnego zaprotokołowania, a skuteczna jest dopiero z chwilą wpisu do rejestru przedsiębiorców (por. art. 255 § 1 KSH w zw. z art. 20 KRSU).

Przykłady świadczeń niepieniężnych

Przedmiotem powtarzających się świadczeń niepieniężnych mogą być zarówno różnego rodzaju usługi, jak i dostawy towarów, które wykonywane przez wspólnika mają charakter powtarzalny, np.:

• usługi szkoleniowe,
  • usługi doradcze,
  • prowadzenie ksiąg rachunkowych,
  • wystawianie faktur,
  • czynności konsultacyjne,
  • zarządzanie rozliczeniami,
  • wykonywaniem tłumaczeń,
  • usługi prawne i wiele innych.

Świadczenia niepieniężne muszą być realizowane w sposób powtarzający się z jednoczesnym określeniem okresu ich powtarzalności, np.: co tydzień, miesięcznie, kwartalnie.

Istotne ograniczenia

Oczywiście przy zmianie umowy spółki trzeba zwrócić uwagę np. na to, że wspólnik nie może dostawać wynagrodzenia na podstawie art. 176 KSH za prowadzenie jej spraw takich jak pełnienie funkcji w organach spółki, udostępnianie hal produkcyjnych, magazynów, powierzchni handlowych, gdyż jest to działanie o charakterze ciągłym. Świadczeniem niepieniężnym nie jest także np. zobowiązanie do przekazania spółce konkretnej nieruchomości, bo jest to świadczenie jednorazowe.

Oczywiście nie w każdej sytuacji zmiana rozliczeń będzie się opłacać. Dużo zależy od dochodów wspólnika – jeśli mają być obciążone 32 proc. PIT, lepiej, żeby po prostu zarabiał on tylko na dywidendzie. Jednakże w wielu przypadkach jest to korzystne rozwiązanie dla spółki, które pozwoli na uniknięcie dodatkowych kosztów, dlatego rekomendowalibyśmy Państwu rozważenie zmiany umowy spółki w tym przedmiocie. Oferujemy w tym zakresie pełne wsparcie prawne.
Więcej informacji na ten temat.