Data aktualizacji: 9 maja 2025
Każdy przedsiębiorca, niezależnie od branży, musi zmierzyć się z jednym z największych wyzwań prowadzenia działalności – nierzetelnymi kontrahentami. Opóźnienia w płatnościach, częściowe rozliczenia faktur czy całkowite unikanie zapłaty to problemy, które potrafią realnie wpłynąć na finanse firmy. Pomimo rosnących kosztów odzyskania należności, nie mają one często swego odbicia w strategii cenowej. Prowadzi to do sytuacji, w której pomimo generacji zysków ze sprzedaży, koszty tzw. ‘inne’ są na tyle duże, iż opłacalność całego przedsięwzięcia staje pod znakiem zapytania. W dzisiejszym artykule omówimy szerzej ten problem.
Cena to nie tylko wartość rynkowa towaru lub usługi, ale dość złożony twór, który powinien uwzględniać wiele elementów. Prawidłowe skalkulowanie ceny pozwala nie tylko pokryć koszty produkcji, ale również zbudować trwały model zyskowności i stabilności finansowej firmy.
Elementy składowe ceny, które często bierzemy pod uwagę:
Są jednak elementy, o których zapominamy. Elementy, które z uwagi czy to na swoją losowość, nieprzewidywalność, szanse wystąpienia, niezależność od decyzji firmy nie są ujmowane. Mówimy tu między innymi o:
Pierwsze dwa punkty są trudne do mitygacji. Często zwyczajnie przedsiębiorstwo nie ma na nie wpływu. Jeśli jednak chodzi o windykację, sytuacja wygląda nieco inaczej. Zarówno jeśli chodzi o sam proces, jak i ryzyko wystąpienia problemu, w którym zadłużeniem w ogóle należy się zająć.
To najbardziej oczywisty i łatwy do określenia komponent ceny. Obejmują:
Koszty bezpośrednie są zwykle dobrze udokumentowane i łatwe do skalkulowania, co czyni je najmniej problematycznym elementem w kalkulacji ceny.
Są mniej namacalne, ale również często proste do określenia. W ich skład wchodzą między innymi:
Co istotne, najczęściej są to koszty w pewien sposób stałe. Rozliczane w ujęciu okresowym lub jednostkowym (np. faktura za usługi płatna każdego miesiąca, czy koszty uzależnione od poziomu sprzedaży).
Często zapominamy o włączeniu do ostatecznej ceny, potencjalnych kosztów monitoringu płatności i obsługi ewentualnego zadłużenia. Dzieje się tak z kilku powodów:
Koszty windykacji, a także najbardziej optymalny sposób ich oszacowania, mogą różnić się znacząco w zależności od branży, profilu klienta czy rodzaju oferowanego produktu (usługi). Poniżej przykłady pomysłów, jak zmierzyć się z tym problemem.
1. Analiza historyczna
Warto przeanalizować historię sprzedaży z ostatnich 12–24 miesięcy i sprawdzić:
Na tej podstawie można ustalić średni koszt windykacji przypadający na jednostkę sprzedaży, jej wartość, czy segment.
2. Model procentowy
Można oszacować przeciętny koszt windykacji jako procent wartości transakcji, np.:
3. Kwestia dodatkowa: ujęcie kosztów pośrednich
Warto doliczyć czas pracy poszczególnych działów, straty płynności, konieczność kredytowania się, czy utratę zysków z powodu braku środków na inwestycje.
W zależności od profilu działalności, firmy mogą przyjąć różne strategie uwzględniania kosztów windykacyjnych. Poniżej kilka przykładów.
Strategia 1: Uśrednienie kosztu windykacji w cenie
Koszty windykacji doliczane są jako stały procent do każdej transakcji. Przykład: firma dolicza 2% do ceny netto jako rezerwę windykacyjną.
Strategia 2: Zróżnicowanie cen względem ryzyka
Powiększanie finalnej ceny przy uwzględnieniu różnic w ryzyku wystąpienia problemu windykacyjnego.
Strategia 3: Zastosowanie rabatów za przedpłatę
Cena katalogowa zawiera rezerwę na koszty windykacji, ale klient płacący z góry otrzymuje rabat (np. 2–3%).
W większości przypadku, jest to możliwe. Poniżej przykładowe działania, jakie można powziąć:
Choć całkowite uniknięcie windykacji jest w praktyce niemożliwe, to odpowiednia strategia i zastosowane procesy mogą znacznie obniżyć związane z nią koszty. Poniżej kilka przykładów.
W przypadku chęci uzyskania pomocy związanej z windykacją, opracowaniem strategii, czy innymi problemami prawnymi wynikającymi z nieterminową realizacją płatności, serdecznie zapraszamy do kontaktu:
Napisz, co o tym sądzisz