Data aktualizacji: 27 grudnia 2024
Termin płatności jest z jednej strony kwestią oczywistą. Jest to termin, w którym nasz kontrahent ma dokonać płatności lub my powinniśmy dokonać płatności na jego rzecz. Zagłębiając się jednak nieco bardziej w temat pojawia się przynajmniej kilka wątpliwości. Szczególnie w kwestiach identyfikacji faktycznej daty krańcowej. W niniejszym artykule postaramy się wyjaśnić przynajmniej część naszym zdaniem najważniejszych kwestii z tym związanych. Zapraszamy do lektury.
Termin płatności to graniczny moment, do którego płatność powinna zostać uregulowana. Występuje w transakcjach handlowych, gdzie przedmiotem jest odpłatne:
Najczęściej jest to kwestia dokładnie ustalona w umowie, na fakturze lub innym dokumencie handlowym.
Najwięcej wątpliwości wzbudza właśnie koniec terminu płatności. W przypadku, kiedy mamy do czynienia z termin określonym ilością dni lub konkretną datą, termin płatności kończy się z upływem ostatniego dnia, który został wskazany. W praktyce oznacza to, iż termin został przekroczony, jeśli biorca płatności otrzymał ją po dacie określonej jako termin płatności. Chyba, że indywidualne ustalenia stron mówią inaczej.
W przypadku określenia terminu w innych jednostkach czasu (tygodnie, miesiące czy lata), termin płatności kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu. W przypadku określenia terminu płatności w miesiącach, może wystąpić sytuacja, w której dany miesiąc nie posiada takiego dnia (ma np. 30 dni, nie 31). Wówczas termin upływa z końcem ostatniego dnia tego miesiąca.
W przypadku ustaleń dotyczących miesięcy istnieje jeszcze kilka istotnych kwestii:
Wiele wątpliwości wzbudza również kwestia terminów płatności przypadających na soboty oraz dni ustawowo wolne od pracy. W takim przypadku termin płatności upływa z końcem pierwszego dnia, który po w/w terminach nie jest sobotą lub dniem ustawowo wolnym od pracy. W przypadku weekendów jest to koniec poniedziałku. O ile oczywiście nie jest on dniem ustawowo wolnym od pracy.
Dosyć powszechną praktyką jest założenie (oraz według tej reguły regulowanie płatności), iż termin płatności jest dniem, w którym powinniśmy dokonać opłaty. Nie jest to poprawne przekonanie. O ile indywidualne ustalenia nie mówią inaczej, termin płatności nie zostaje przekroczony, jeśli do końca dnia podanego jako termin płatności, środki trafiają do biorcy płatności. W najczęstszym przypadku wpływają na konto bankowe dostawcy towaru lub usługi. W znacznej części przypadków dokonanie przelewu tego dnia nie gwarantuje otrzymania go przez drugą stronę w tym samym dniu.
Tak, ale wymaga to zgody drugiej strony (np. sprzedawcy lub dostawcy). Tego typu ustalenia warto przeprowadzać przed pierwotnym terminem płatności. Istotne jest również odpowiednie udokumentowanie zgody drugiej strony. Oświadczenie jednej strony o chęci zmiany terminu płatności nie oznacza jego faktycznego przesunięcia.
W przypadku innych pytania lub wątpliwości w temacie terminów płatności, serdecznie zapraszamy do kontaktu:
Napisz, co o tym sądzisz