Data aktualizacji: 10 grudnia 2021
Średnie i duże podmioty z reguły mają opracowane i wdrożone rozbudowane rozwiązania dotyczące zarządzania płatnościami. Dotyczy to również kwestii obsługi zadłużeń. W mikro oraz małych przedsiębiorstwach z szeregu różnych powodów często te kwestie są pomijane. Próby określenia jednej spójnej strategii podejmowane są najczęściej dopiero po pojawieniu się większych problemów i zatorów płatniczych. Wielu przedsiębiorców zakłada, iż opracowanie takiej procedury nie jest konieczne. Jest za to czasochłonne i generuje duże koszty. W niniejszym artykule postaramy się przedstawić, jak sytuacja wygląda w rzeczywistości.
W dużym uproszczeniu jest to zestaw procesów, które definiują sposób postępowania w przypadku wystąpienia różnych sytuacji związanych z zaległościami płatniczymi. Co istotne, powinny być to procesy szczegółowo (krok po kroku) opisujące działania, osoby odpowiedzialne oraz zasoby (narzędzia), których powinno się użyć.
W większych przedsiębiorstwach najczęściej jest to obszerny dokument opisujący całą politykę firmy w tym zakresie z podziałem na kilkadziesiąt przypadków oraz skorelowany z systemami firmy (przepływu informacji, finansami, raportami, zarządzaniem ryzykiem z poziomu portfela projektów etc.).
W przypadku małych przedsiębiorstw, taki stopień skomplikowania nie jest potrzebny. Oparcie procedury windykacyjnej na jednym, spójnym dokumencie w większości sytuacji rozwiązuje problem. W rzeczywistości najczęściej wystarczające okazują się podstawowe narzędzia biurowe dostępne praktycznie w każdej firmie.
Z punktu widzenia mikro i małych przedsiębiorstw korzyści płynących z opracowanej procedury windykacyjnej jest wiele. Poniżej najważniejsze:
W przypadku mikro i małych firm zakres potrzebnych narzędzi nie jest duży. W zasadzie na początek wystarczyć może przysłowiowa biała kartka papieru. Natomiast podstawowe narzędzia dostępnych pakietów biurowych z pewnością ułatwią nam pracę. Najczęściej w takim przypadku wystarczy:
Opracowując procedurę windykacyjną warto pamiętać o kilku istotnych kwestiach:
Procedura windykacyjna nie musi obejmować wyłącznie pracowników firmy. Jeśli z różnych powodów do współpracy w zakresie odzyskiwania długów zaproszone są zewnętrzne podmioty (np. kancelaria adwokacka), również powinna zostać ujęta w procedurze. Dzięki temu cała strategia firmy w zakresie zarządzania płatnościami będzie spójna.
Koniec roku to bardzo dobry moment na opracowanie tego typu procedury, która będzie obowiązywała w nadchodzącym roku. Jeśli jej wdrożenie będzie miało również znaczący wpływ na część firm, z którymi już współpracujemy, nowy rok również jest dobrym argumentem, aby takie zmiany wprowadzić z mniejszym oporem.
Dodatkowo, jeśli planujemy nawiązanie współpracy z zewnętrznym podmiotem, opracowanie procedury już teraz pozwoli nam na określenie realnych potrzeb, wymagań, a także na odpowiednie budżetowanie kosztów na nadchodzący rok.
Napisz, co o tym sądzisz