Windykacja i prawo - blog kancelarii prawnej

adwokata Dariusza Staniszewskiego

 
 

Pożar, powódź lub inna katastrofa podczas urlopu – jakie przysługują nam prawa?

Data aktualizacji: 11 lipca 2025

W związku z falą pożarów na Krecie oraz w Turcji, pojawiło się wiele pytań odnośnie procedury postępowania w przypadku osób przebywających w tych rejonach oraz posiadających wykupione wycieczki, jednak których wyjazd się jeszcze nie rozpoczął. Na prośbę portalu Interia.pl odpowiedzieliśmy na kilka podstawowych pytań. W niniejszym artykule rozwiniemy nieco temat i podpowiemy możliwe rozwiązania.

Artykuł Interia.pl

Z pełną treścią artykułu można zapoznać się tutaj. Kwestie, które pokrótce zostały w nim omówione to przede wszystkim:

  • odstąpienie od umowy z biurem podróży,
  • zwrot pieniędzy za wjazd,
  • obowiązki organizatora w przypadku pożaru na zagranicznych wakacjach.

 

Wybór wycieczki – na co warto zwrócić uwagę?

Oczywiście trudno jest uniknąć sytuacji losowych takich jak pożary, jednak na wiele kwestii mamy wpływ dokonując wyboru tej, czy innej oferty. Oto kilka istotnych kwestii, które warto wziąć pod uwagę:

  • przede wszystkim przeczytajmy umowę oferowanej wycieczki – wiele osób mając przed oczami wizję idealnej pogody i zdjęcia hotelu z folderu, zapomina o kwestiach formalnych,
  • nie dajmy się zwieźć próbom jak najszybszego podpisania umowy w formie np. „to są ostatnie już miejsca, także za chwilę zostaną zarezerwowane przez kogoś innego”, poświęćmy czas na wybór oferty,
  • wybierając dany region w konkretnym terminie, sprawdźmy jak sytuacja wyglądała w poprzednich latach – są lokalizacje, w których np. pożary występują dosyć regularnie w pewnych okresach,
  • jak wygląda kwestia potrąceń w przypadku rezygnacji z wycieczki,
  • jaką opinią cieszy się dane biuro podróży – zwróćmy uwagę szczególnie na opinie tyczące się kwestii problematycznych – w jaki sposób biuro podróży rozwiązało problemy uczestników wycieczki.

 

Zwrot środków za wyjazd

Zwrot środków za niezrealizowaną wycieczkę często jest przedmiotem spornym. W przypadkach leżących po stronie uczestnika wycieczki, termin zwrotu oraz jego wielkość określa umowa. W przypadkach nadzwyczajnych i wystąpienia nieuniknionych okoliczności sytuacja jest nieco inna. Organizator powinien wypłacić 100% kwoty wpłaconej w terminie 14 dni. W praktyce niestety jest wiele przypadków, w których organizator próbuje podważyć kwestię wystąpienia przypadku nadzwyczajnego.
 

Wcześniejszy powrót do kraju, kto za to odpowiada?

W przypadku kiedy rozpoczęliśmy już nasz pobyt, a sytuacja (np. pożar) zagraża naszemu bezpieczeństwu, obowiązek zapewnienia transportu, transferu na lotnisko i powrotu do kraju spoczywa na organizatorze wycieczki. Dotyczy to również ewentualnej konieczności zakwaterowania podróżnego podczas przeprowadzania tychże działań. Co istotne zakwaterowanie powinno być w obiekcie o kategorii równoważnej z określoną w umowie o udział w imprezie turystycznej.
 

Sytuacje sporne – możliwe ścieżki działań

Doświadczenie pokazuje, iż często w takich przypadkach dochodzi do sytuacji spornych, w których biuro podróży zmienia warunki lub odmawia wypłaty wpłaconych środków lub odszkodowania. W pierwszej kolejności warto zadbać o posiadanie jak największej ilości dowodów świadczących o zaistniałej sytuacji. W drugiej kolejności należy pisemnie wystąpić do biura podróży. W przypadku sporu, warto skonsultować się z kancelarią prawną (jeśli nie zrobiliśmy tego wcześniej) oraz rozważyć skorzystanie z drogi sądowej.
 

Pomoc kancelarii

W przypadku chęci uzyskania pomocy związanej z prawem turystycznym, serdecznie zapraszamy do kontaktu:

Sprawdź powiązane z artykułem usługi naszej kancelarii:

Jak bardzo podobał Ci się artykuł?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Bądź pierwszy!

Napisz, co o tym sądzisz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *