Data aktualizacji: 11 lipca 2025
W związku z falą pożarów na Krecie oraz w Turcji, pojawiło się wiele pytań odnośnie procedury postępowania w przypadku osób przebywających w tych rejonach oraz posiadających wykupione wycieczki, jednak których wyjazd się jeszcze nie rozpoczął. Na prośbę portalu Interia.pl odpowiedzieliśmy na kilka podstawowych pytań. W niniejszym artykule rozwiniemy nieco temat i podpowiemy możliwe rozwiązania.
Z pełną treścią artykułu można zapoznać się tutaj. Kwestie, które pokrótce zostały w nim omówione to przede wszystkim:
Oczywiście trudno jest uniknąć sytuacji losowych takich jak pożary, jednak na wiele kwestii mamy wpływ dokonując wyboru tej, czy innej oferty. Oto kilka istotnych kwestii, które warto wziąć pod uwagę:
Zwrot środków za niezrealizowaną wycieczkę często jest przedmiotem spornym. W przypadkach leżących po stronie uczestnika wycieczki, termin zwrotu oraz jego wielkość określa umowa. W przypadkach nadzwyczajnych i wystąpienia nieuniknionych okoliczności sytuacja jest nieco inna. Organizator powinien wypłacić 100% kwoty wpłaconej w terminie 14 dni. W praktyce niestety jest wiele przypadków, w których organizator próbuje podważyć kwestię wystąpienia przypadku nadzwyczajnego.
W przypadku kiedy rozpoczęliśmy już nasz pobyt, a sytuacja (np. pożar) zagraża naszemu bezpieczeństwu, obowiązek zapewnienia transportu, transferu na lotnisko i powrotu do kraju spoczywa na organizatorze wycieczki. Dotyczy to również ewentualnej konieczności zakwaterowania podróżnego podczas przeprowadzania tychże działań. Co istotne zakwaterowanie powinno być w obiekcie o kategorii równoważnej z określoną w umowie o udział w imprezie turystycznej.
Doświadczenie pokazuje, iż często w takich przypadkach dochodzi do sytuacji spornych, w których biuro podróży zmienia warunki lub odmawia wypłaty wpłaconych środków lub odszkodowania. W pierwszej kolejności warto zadbać o posiadanie jak największej ilości dowodów świadczących o zaistniałej sytuacji. W drugiej kolejności należy pisemnie wystąpić do biura podróży. W przypadku sporu, warto skonsultować się z kancelarią prawną (jeśli nie zrobiliśmy tego wcześniej) oraz rozważyć skorzystanie z drogi sądowej.
W przypadku chęci uzyskania pomocy związanej z prawem turystycznym, serdecznie zapraszamy do kontaktu:
Napisz, co o tym sądzisz