Windykacja i prawo - blog kancelarii prawnej

adwokata Dariusza Staniszewskiego

 
 

Koszty założenia spółki z o.o. – oczywiste i mniej oczywiste

Data aktualizacji: 17 września 2021

Forma prowadzenia działalności jaką jest spółka z o.o. zyskała w ostatnim czasie na zainteresowaniu. Otrzymujemy wiele zapytań w tej sprawie. Zarówno od strony pomocy w całym procesie założenia i rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jak i pomniejszych pytań związanych z całym procesem. Szczególnym elementem, który budzi zainteresowanie są oczywiście koszty. Wbrew pozorom założenie spółki z o.o. nie jest pojedynczym działaniem powiązanym z jedną opłatą administracyjną. W niniejszym artykule postaramy się nieco przybliżyć temat.

Przygotowanie umowy spółki i koszty z tym związane

Umowa spółki jest jej najważniejszym dokumentem. Swego rodzaju podstawą funkcjonowania. Jej konstrukcja powinna być bardzo przemyślana. Umowy spółki nie zmienia się z dnia na dzień.

Umowa spółki powstaje najczęściej na jeden z 3 sposobów:

  • zostaje napisana samodzielnie,
  • zostaje napisana samodzielnie i przedstawiona prawnikowi do analizy i wprowadzenia korekt,
  • zostaje w całości zlecona kancelarii prawnej w celu jej profesjonalnego przygotowania.

Najniższe koszty finansowe, przynajmniej w teorii, poniesiemy w przypadku pierwszego rozwiązania. Warto przy tym wziąć jednak dwie kwestie pod uwagę:

  • celowo napisano koszty finansowe – przygotowanie własnoręczne przemyślanej umowy spółki będzie wymagało znacznych nakładów czasowych,
  • od strony kosztów finansowych być może taka opcja wygląda najlepiej, warto jednak wziąć pod uwagę ewentualne błędy i ograniczania, jakie mogą powstać w takim trybie tworzenia umowy spółki. Niedogodności, za które być może przyjdzie nam zapłacić w przyszłości.

Pozostałe dwa rozwiązania w dużej mierze zależą od doświadczenia założycieli spółki oraz ich aktualnych możliwości finansowych, a także czasowych. Szczegółowe informacje na temat zakresu działań w przypadku umowy spółki można znaleźć pod tym adresem
 

Kwestie notarialne i portal S24

Umowa spółki finalnie może zostać zawarta w formie aktu notarialnego lub poprzez system S24. W zależności od wysokości kapitału zakładowego oraz wyboru metody koszty są różne. Rejestracja poprzez system S24 jest tańsza, jednak należy wziąć dwie kwestie pod uwagę:

  • w systemie S24 kapitał zakładowy może być wniesiony wyłącznie w formie pieniężnej,
  • obsługa portalu S24 może sprawić trudności i prowadzić do powstania błędów.

 

Koszty administracyjne założenia spółki

W zależności od wyboru formy rejestracji opłaty sądowe za wpis wynoszą:

  • 500 PLN w przypadku zawarcia umowy spółki u notariusza,
  • 250 PLN w przypadku zawarcia umowy spółki przez system S24.

Należy również doliczyć kwotę 100PLN za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
 

Koszty czasowe, których nie bierzemy pod uwagę

Często kalkulując koszty związane z różnymi działaniami bierzemy pod uwagę wyłącznie finansową stronę przedsięwzięcia. Zapominamy np. o kosztach czasowych – w tym wypadku czasie potrzebnym na m.in.:

  • przemyślenie umowy spółki,
  • sporządzenie dokumentu,
  • umówienie i wizytę u notariusza lub naukę obsługi systemu S24,
  • wypełnienie wniosków sądowych,
  • odwołania w przypadku wystąpienia błędów.

Warto te koszty również wycenić i na tej podstawie podjąć decyzję o wyborze najkorzystniejszego rozwiązania.
 

Czasem warto skorzystać z pomocy

Warto również wspomnieć, iż nasza kancelaria zajmuje się m.in. właśnie zakładaniem i rejestracją spółek. Od sporządzenia umowy spółki, poprzez pomoc w jej założeniu i rejestracji, a kończąc na pełnej obsłudze prawnej już działających podmiotów. Po więcej informacji w tym zakresie zapraszamy na dedykowaną podstronę

Sprawdź powiązane z artykułem usługi naszej kancelarii:

Jak bardzo podobał Ci się artykuł?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 3.4 / 5. Liczba głosów: 5

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Bądź pierwszy!

Napisz, co o tym sądzisz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *