Windykacja i prawo - blog kancelarii prawnej

adwokata Dariusza Staniszewskiego

 
 

Dyrektywa towarowa – co musisz wiedzieć?

Data aktualizacji: 19 maja 2023

Z dniem 01.01.2023 w życie weszła dyrektywa towarowa. Jest to część większego pakietu zmian, o którym pisaliśmy wcześniej. Poza dyrektywą towarową z początkiem roku zaczęły obowiązywać dyrektywy cyfrowa oraz Omnibus. Pomimo faktu, iż od wejścia w życie przepisów minęło już kilka miesięcy, wielu sprzedawców nie dostosowało jeszcze swoich procedur.

Czym jest dyrektywna towarowa?

Dyrektywa towarowa ma na celu ujednolicenie przepisów dotyczących zgodności towarów z umową na terenie całej Unii Europejskiej oraz ustalenie przejrzystych zasad ochrony konsumentów w sytuacji, w której zakupiony towar jest niezgodny z umową. Główny nacisk został położony na kwestię reklamacji.
 

Od kiedy obowiązuje?

Dyrektywa weszła w życie z dniem 01.01.2023. W związku z tym obowiązuje już od kliku miesięcy, a przedsiębiorcy, których dotyczy są zobowiązani do pełnego jej przestrzegania.
 

Najważniejsze kwestie, których dotyczy dyrektywa

Dyrektywa miała na celu ujednolicenie przepisów na ternie Unii Europejskiej. Wprowadza jednak również kilka bardzo istotnych zmian. Szczególnie biorąc pod uwagę dynamicznie rozwijający się rynek e-commerce:

  • przepisy dotyczące rękojmi zostały przeniesione – obecnie reguluje je ustawa o prawach konsumentów,
  • poszerzono katalog informacji istotnych z punktu widzenia oceny zgodności towaru z umową dla towarów fizycznych,
  • wprowadzenie katalogu informacji istotnych z punktu widzenia zgodności towaru / usługi z umową dla towarów cyfrowych (np. kompatybilność, interoperacyjność, dostępność aktualizacji),
  • wprowadzono zasadę, iż niezgodność towaru z umową jest stwierdzona już po niespełnieniu pojedynczego kryterium zgodności (np. opisu towaru, rodzaju, jakości, kompletności czy funkcjonalności),
  • skrócono maksymalny czas odpowiedzi sprzedawcy na reklamację,
  • wprowadzono zmiany w samym procesie przebiegu reklamacji.

 

Jak należy dostosować się do zmian?

Zmiany dotyczą w zasadzie każdego sprzedawcy, ze szczególnym naciskiem na branżę e-commerce. Oczywiście każda sytuacja jest nieco inna, jednak z pewnością zmian wymagać będą:

  • procedury reklamacji wewnątrz przedsiębiorstwa,
  • szablony umów,
  • regulaminy sklepów internetowych,
  • opisy produktów,
  • katalogi produktowe,
  • broszury informacyjne.

 

Czy pomoc kancelarii prawnej jest niezbędna?

Oczywiście zmiany można wprowadzić we własnym zakresie. W wielu wypadkach warto jednak przeanalizować sytuację i zastanowić się, czy pomoc kancelarii prawnej nie będzie lepszym rozwiązaniem. Szczególnie, iż zmiany dotyczą nie tylko procedur wewnętrznych, ale mają wpływ m.in. na konkretne zapisy jakie powinniśmy zawrzeć w nowych umowach.

Warto wziąć pod uwagę m.in.:

  • ocenę ryzyka błędnego wdrożenia dyrektywy i konsekwencji tych błędów pod kątem relacji z Klientami,
  • kosztów czasowych poświęconych na samodzielną analizę sytuacji i wprowadzanie zmian,
  • oszacowanie kosztów ewentualnych kar w przypadku błędnego wdrożenia lub niepełnego wdrożenia dyrektywy,
  • konieczności powiązania wdrożonych rozwiązań również z innymi nowymi dyrektywami (cyfrową oraz Omnibus).

Sprawdź powiązane z artykułem usługi naszej kancelarii:

Jak bardzo podobał Ci się artykuł?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Bądź pierwszy!

Napisz, co o tym sądzisz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *