Windykacja i prawo - blog kancelarii prawnej

adwokata Dariusza Staniszewskiego

 
 

Dobre praktyki, jak uniknąć zadłużeń w małej firmie usługowej

Data aktualizacji: 26 sierpnia 2022

Problem zadłużeń narasta. Szczególnie niebezpieczny może być w przypadku małych podmiotów, w przypadku, których nawet kilka opóźnionych płatności może spowodować poważne problemy. W dzisiejszym artykule przedstawimy kilka wskazówek, jak radzić sobie z problemem opóźnień w płatnościach w małej firmie usługowej. Zapraszamy do lektury.

Weryfikacja wstępna kontrahenta

Weryfikacja kontrahenta jeszcze przed rozpoczęciem współpracy to bardzo istotna kwestia. Szczególnie w przypadku segmentu B2B mamy przynajmniej klika możliwości:

  • ewidencje CEiDG oraz KRS,
  • rejestr REGON,
  • sprawozdania finansowe,
  • Internet (opinie / komentarze).

Jeśli zidentyfikujemy już na tym etapie zadłużenia wobec innych podmiotów, warto przemyśleć zasady współpracy z takim kontrahentem. Szczególnie w zakresie momentu rozliczenia (przed realizacją usług, po wykonaniu zadania, czy etapami w miarę prowadzonych działań).
 

Cykliczny monitoring płatności

Warto wprowadzić (i jej przestrzegać) procedurę okresowego sprawdzania wszelkich płatności i reagowania zgodnie z wcześniej ustalonym planem, jeśli występują opóźniania. Niepotrzebne odkładanie kontaktu z kontrahentem w nieskończoność może znacznie pogorszyć naszą sytuację.
 

Stały kontakt z kontrahentami

Warto (w miarę możliwości) pozostawać w stałym kontakcie z klientem. Szczególnie w przypadku kluczowych umów, których zobowiązania stanowią poważny procent budżetu przedsiębiorstwa. Pozwoli to na szybszą identyfikację problemu i korzystniejsze dla obu stron jego rozwiązanie.
 

Monitoring opłacalności przedsięwzięcia

Nie każda umowa będzie korzystna z punktu widzenia całej firmy. Warto okresowo przeprowadzać przegląd kluczowych umów (szczególnie tych, rozliczanych okresowo) pod kątem ich ogólnej opłacalności. Może to być niezwykle istotne szczególnie w okresie dużego wzrostu inflacji, a tym samym kosztów realizacji danej usługi. Jeśli zmiany na rynku spowodowały, iż umowa nie jest już korzystna warto rozważyć jej zmianę lub jej zakończenie.
 

Rozliczenie usługi etapami

Kolejną sprawą jest sposób rozliczenia usługi. Warto w tym zakresie przyjąć jedną, spójną strategię biorącą pod uwagę:

  • zasady panujące na danym rynku,
  • opłacalność,
  • ryzyka występujące przy poszczególnych formach rozliczenia,
  • preferencje przedsiębiorstwa.

Warto pamiętać, iż nie wszystkie usługi firma musi realizować z płatnością po pełnej ich realizacji. Warto rozważyć m.in.:

  • rozliczenia płatności „z góry”,
  • rozliczenia po wykonaniu konkretnych etapów,
  • zaliczki oraz zadatki,
  • rozliczenia dotyczące dłuższych okresów (np. pełnego roku).

 

Analiza ryzyka

Istotną kwestią jest również prawidłowa identyfikacja i analiza najważniejszych ryzyk związanych z realizacją zarówno poszczególnych usług, jak i działaniem całego przedsiębiorstwa. Poprawnie wykonana może dać wiele wskazówek na temat sposobu realizacji oraz rozliczeń, które warto stosować, aby zminimalizować problem opóźnień w płatnościach ze strony kontrahentów.
 

Zobacz również wersję video

Sprawdź powiązane z artykułem usługi naszej kancelarii:

Jak bardzo podobał Ci się artykuł?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Bądź pierwszy!

Napisz, co o tym sądzisz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *