Data aktualizacji: 14 marca 2025
Jednym z kluczowych narzędzi wspierających proces windykacyjny, a zarazem dosyć prostym do stworzenia jest checklista, czyli zestaw kroków / zadań, które pozwalają uporządkować działania windykacyjne. W artykule omówimy, jak stworzyć skuteczną checklistę, jakie elementy powinny się w niej znaleźć oraz jak dostosować ją do indywidualnych potrzeb firmy.
Skuteczna checklista nie powstanie bez odpowiedniej strategii windykacyjnej. Strategia windykacyjna to zbiór procedur, narzędzi i technik wykorzystywanych przez firmę w celu odzyskania zaległych płatności. Obejmuje ona zarówno działania prewencyjne (np. weryfikację wiarygodności kontrahenta), jak i konkretne kroki podejmowane w przypadku opóźnień w płatnościach.
Jeśli strategia jeszcze nie powstała, pomocny może być inny artykuł opublikowany
na blogu.
Plan działania jest istotny w praktycznie każdym elemencie funkcjonowania przedsiębiorstwa. Nie inaczej jest w windykacji. Checklista jest swego rodzaju uporządkowaniem i do pewnego stopnia uproszczeniem kroków postępowania. Główne zalety korzystania z checklisty:
Zanim przystąpimy do opisu samej checklisty, na potrzeby artykułu musi wprowadzić kilka założeń:
Aby w łatwy sposób móc śledzić postęp działań i skuteczność samej checklisty, powinniśmy zdefiniować narzędzie, w którym będziemy przechowywać dane dotyczące postępu w każdej sprawie. W zależności od dostępnych środków, stopnia skomplikowania struktury zadłużeń, osobistych preferencji, czy podmiotów zaangażowanych w cały proces, możemy wybrać jedną z poniższych form:
Warto podzielić checklistę na mniejsze grupy tak, abyśmy łatwiej mogli śledzić postęp na przestrzeni różnych projektów. Przykładowa checklista:
2a. Wezwania do zapłaty
2b. Przekazanie spraw do kancelarii prawnej
3a. Postępowanie sądowe
3b. Postępowanie sądowe prowadzone przez kancelarię prawną:
Z racji chęci zachowania prostej formy, checklista najczęściej kończy się na etapie postępowania sądowego. Działania na tym etapie oraz ewentualnego postepowania komorniczego są dosyć zróżnicowane, a dane z nich płynące będą trudne do grupowania, co może jedynie zaciemnić samą checklistę i niepotrzebnie uczynić ja dosyć skomplikowaną.
Powyższy przykład zawiera tak naprawdę dwie ścieżki:
Ostateczna wersję oczywiście należy dostosować do własnych potrzeb i indywidualnej sytuacji. Inaczej bowiem sytuacja będzie wyglądała w przypadku sklepu internetowego, platformy usług, sklepu detalicznego, czy firmy usługowej. Procedura będzie nieco inna, jeśli część elementów jest już zautomatyzowana, korzystamy z pomocy kancelarii prawnej na zasadach stałych (abonament prawny), czy warunki podpisywanych umów są dosyć niestandardowe.
Istotne jest, aby checklista była przejrzysta i dokładnie obrazowała kolejne kroki działań.
Windykacja to proces, który powinien być na bieżąco aktualizowany. Zmieniające się przepisy prawa, nowe technologie oraz inne czynniki mogą wymagać modyfikacji w strategii windykacyjnej. Przekłada się to bezpośrednio również na konieczność aktualizacji samej checklisty.
W przypadku chęci uzyskania pomocy związanej z windykacją, serdecznie zapraszamy do kontaktu:
Napisz, co o tym sądzisz