Data aktualizacji: 26 listopada 2021
Dosyć często pojawiają się pytania i wątpliwości w kwestii wyegzekwowania zapisów umowy najmu lub windykacji należności z niej wynikających. Wiele problemów ma niestety swoje źródło w samej umowie najmu. Dokument ten stanowi bowiem podstawę wszystkich późniejszych działań i dzięki odpowiednim zapisom, może wyeliminować wiele typowych problemów już na starcie najmu. W niniejszym artykule postaramy się wskazać kilka punktów, na które warto zwrócić szczególną uwagę.
Umowa najmu powinna być sporządzona na piśmie. Po jednym egzemplarzu dla każdej ze stron. Umowy ustne, luźne ustalenia w formie korespondencji elektronicznej, czy SMS mogą powodować wiele niejasności na późniejszym etapie. Wynajem, który z pozoru jest nieskomplikowaną czynnością, w przypadku wystąpienia kwestii spornych może okazać się dużym problemem.
Istotne jest również zadbanie, aby w umowie znalazł się zapis precyzujący, iż wszelkie dodatkowe ustalenia wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności. Zabezpieczy nas to przed różnego rodzaju rozbieżnościami w interpretacji np. korespondencji mailowej, treści ogłoszeń, etc.
Zarówno przed rozpoczęciem najmu, jak i po jego zakończeniu warto dokonać przeglądu przedmiotu najmu oraz sporządzić szczegółowy protokół odbioru. Oba protokoły warto również uzupełnić o możliwie szczegółową dokumentację fotograficzną. Sporządzenie protokołu stanu sprzed najmu, a następnie wykonanie protokołu z dnia zakończenia najmu i porównanie z pierwszym protokołem, często rozwiewa wątpliwości dotyczące:
Oczywiście oba protokoły powinny zostać podpisane przez obie strony. O ile zdarzają się niestety sytuacje, w których drugi protokół – przekazania przedmiotu najmu po okresie obowiązywania umowy nie jest podpisany (np. najemca wyprowadził się z mieszkania bez informowania o tym fakcie wynajmującego), o tyle protokół dotyczący stanu początkowego powinien zawsze być podpisany przez obie strony. Jeśli najemca odmawia podpisania takiego dokumentu oznacza to, iż nie zgadza się ze stanem faktycznym przedmiotu najmu. W takim wypadku nie należy podpisywać umowy najmu.
Poza szczególnymi sytuacjami (np. wynajem całej nieruchomości o przeznaczeniu biurowym), warto zadbać o zapis zabraniający podnajmu osobom trzecim bez zgody wynajmującego. Pozwoli to przynajmniej zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów i wątpliwości w odniesieniu do odpowiedzialności za ewentualne szkody czy rozliczenia kosztów dodatkowych (np. kosztów wynikających ze stanu liczników).
Warto w umowie zawrzeć również precyzyjne zasady odnośnie częstotliwości i zakresu możliwości przeprowadzenia kontroli stanu wynajmowanej nieruchomości. Jednocześnie zaleca się ustalenie następstw w sytuacji, kiedy najemca odmówi kontroli stanu nieruchomości.
Istotnym elementem, który często jest pomijany lub uregulowany w sposób ogólny są warunki wypowiedzenia umowy przez każdą ze stron. Jest to duży błąd. Tymczasem dokładne określenie warunków jest w praktyce korzystne dla obu stron. Warto rozważyć wprowadzenie zapisów m.in. na wypadek:
Naczelną zasadą każdej umowy jest zachowanie równości stron. W praktyce, jeśli chodzi o umowy najmu najlepszą ścieżką do uzyskania takiego efektu jest możliwie najbardziej precyzyjne określenie zasad wynajmu, stworzenie dokumentu zrozumiałego dla obu stron oraz, co istotne, przestrzeganie jej zapisów przez cały okres obowiązywania umowy.
Napisz, co o tym sądzisz